Zeilen in Italië Sardinië

Dag 1 Nederland - Portisco

In de haven van Portisco maken we kennis met onze flottieljeleiding en kunnen we boodschappen doen. We checken het zeiljacht in samen met de verhuurder of eigenaar. 's Avonds gaan we gezellig eten in een restaurant om kennis te maken met de andere deelnemers van het flottielje.

Dag 2 Portisco - Tavolara

Een heerlijke zeiltocht van ongeveer 12 mijl voert ons door Capo Figari en de golf van Olbia naar Molara en Tavolara. We kunnen voor anker gaan in de baai van Spalmatore, recht tegenover een prachtig strand. Een uitstekende plek om te genieten van het fantastische uitzicht, een frisse duik te nemen of een uitgebreide lunch te nuttigen. 's Avonds wacht de Italiaanse keuken ons op in restaurant 'Re di Tavolara'. Ons zeilavontuur is begonnen.

Dag 3 Tavolara - Isola Caprera

Vandaag verlaten we de baai van Spalmatore en maken we een zeiltocht van ongeveer 21 mijl naar Isola Caprera. Dit eiland behoort tot het natuurreservaat van de eilandengroep La Maddalena. Vanaf de top van de Monte Teialone en de Poggio Stefano hebben we een adembenemend uitzicht op de rode granieten rotsen die de archipel kleuren. Ook het noordelijke deel van het eiland met zijn indrukwekkende, vanaf het land ontoegankelijke, stranden Cala Napoletana, Cala Serena en Cala Caprese is zeer zeker een zeiltocht waard.

Dag 4 Isola Caprera - Bonifacio

Vandaag maken we een uitstapje naar Frankrijk. We varen ongeveer 18 mijl naar Bonifacio, dé mooiste entree van Corsica. De toegang tot de haven is fascinerend. De smalle, diepe fortachtige inham met hoge, bijna verticale, zijkanten van wit kalkrots draagt een middeleeuws ommuurde stad waarin smalle straatjes naar een pittoresk fort leiden. Hier leggen we aan bij een mooringboei en kunnen we genieten van een goed glas Franse wijn met versgebakken baguettes.

Dag 5 Bonifacio - La Maddalena

's Ochtends kunnen we nog even nagenieten van de Franse sfeer. Daarna zetten we koers naar La Maddalena (ongeveer 17 mijl). Dit is het grootste eiland uit de La Maddalena archipel, gelegen in de straat van Bonifacio. Het staat bekend om haar prachtige stranden en karakteristieke rotsgranieten landschap. De belangrijkste stad is La Maddalena, een kleine stad doordrenkt met 'carrugi' - smalle steegjes -, die leiden naar de heuvel boven Cala Gavetta. Een van de meest populaire stranden is Cala Francese, waar we net achter Cala Gavetta heerlijk uit de wind voor anker gaan.

Dag 6 La Maddalena - Porto Cervo

Deze 9 mijl durende zeilreis leidt ons naar Pevero, een idyllische baai net achter de jachthaven van Porto Cervo. Het landschap ziet er sprookjesachtig uit: twee imponerende zandstranden met op de heuvel de beroemde Costa Smeralda villa's, gelegen in hun groene tuinen. Geniet van de rust op het strand of duik in het nachtleven van Porto Cervo waar internationale jetsetters elkaar ontmoeten in trendy cafés en restaurants.

Dag 7 Porto Cervo - Portisco

Helaas is dit alweer de laatste zeildag. Een 5 mijl korte tocht brengt ons terug naar de thuishaven. Neem de tijd! We genieten van een laatste duik in het heerlijke mediterrane water, proeven nog een laatste keer van de lokale spijzen en vieren onze laatste avond tot in de late uurtjes.

Dag 8 Portisco - Nederland

Vandaag staan we vroeg op om van ons laatste ontbijt in Italië te genieten. Daarna zijn we klaar voor de terugreis naar huis...